För 100 år sedan påbörjades bygget av Årstabron, 6 år senare - 1929 - stod den klar. Börjar vi bygga Brobadet idag så kommer badet stå klart på betydligt kortare tid än så och vi kan fira hundraåringen med bad under bron.
Idén om att nyttja brons klackar som fundament för en bastu fick vi under sommaren 2023 och skissade då fram projektet. 7 september 2023 skickade vi in det som ett medborgarförslag till stadsdelsnämnden. De skickade vidare förslaget till Trafikverket som äger Årstabron. I samtal med dem kom vi fram till att det var bäst att söka bygglov - vilket lämnades in i december 2023. Bygglovet drogs tillbaka då Stadsmuseet hänvisade till att bron är ett Statligt byggnadsminne vilket innebär att ägaren, Trafikverket, måste ansöka till Riksantikvarieämbetet för ändringar. Trafikverket måste vilja ta projektet vidare ifall det ska kunna prövas.
Bron består 20 brovalv och ett brospann på 150 meter konstruerat som en fackverksbåge - totalt är bron 753 meter lång och 9 meter bred. Bron förbinder sträcker sig över Årstaviken och Årsta Holmar och förbinder Södermalm med Årsta.
Bron ritades av ursprungligen av Sven Markelius och Olof Lundgren men arbetet togs över av Cyrillis Johansson genom byggnadsstyrelsen. Markelius och Olof var dock de som vann tävlingen som utlystes 1919 och som fick 34 inlämnade förslag. bron är sedan 1986 ett statligt byggnadsminne. Genom att nyttja de broklackar som var tänkta att bära ett ovanliggande brodäck vill vi lyfta historian om bron och addera ett lager från vår tid som samtidigt tillgängliggör bron. Detta utan att göra åverkan på bron, dvs det hela är helt reversibelt om man i framtiden vill riva badet.
Årstabron korsar stråket mellan Skanstull och Hornstull ungefär halvvägs mellan de två tullarna och i samma läge ligger Årsta Holmar. Mellanrummet mellan Södermalm och holmarna har pekats ut som en potentiellt fredad zon för lekande fiskar, fåglar och rekreation. Förutsättningarna skulle förbättras avsevärt ifall båttrafiken begränsas till den stora farleden söder om Årsta holmar. Det skulle också göra den norra kanalen säkrare att bada i från Södermalmssidan såväl som från Brobadet.
Längs med strandpromenaden är det välkänt att det är trångt med cyklister, löpare, gångare, båtar och badande. Genom byggnationen av Brobadet skapas en efterlängtad funktion i ett centralt läge utan att ta av det begränsade landutrymmet på Södermalm.
Badet kommer rymma 80 badande samtidigt fördelat på 4 olika bastur, ett litet café, omklädningsrum och en del utomhusytor. Badet kommer stå öppet för alla och målet är att det ska vara så enkelt och billigt som möjligt att bada här.
Den två våningar höga byggnaden bärs upp av fackverksbalkar som vilar på brons befintliga broklackar - utan att göra åverkan på bron. Fackverket relaterar estetiskt till den södra änden av Årstabron som består av ett enormt bågformat fackverk som bär upp tågrälsen med den korsande farleden under.
Takets tre vågor möter Årstabrons högresta valv och relationen dem emellan skapar en stark identitet och ett nytt tydligt tidslager adderas till Årstabron.
Badgästerna tar sig till bastun via spången på Årstabrons östra sida. På den kan man njuta av förmiddagssolen med en crossaint och en kaffe i handen. Badgästerna tar sig in i badet via receptionen, tar av sig skorna och tar sig upp i spiraltrappan för att byta om på plan 2.
Väl ombytt tar sig badgästerna ner till de två rymliga basturna på badets västra sida via de utvändiga trapporna. De badande kan pausa på den långa solbron, bada i Årstaviken och värma sig i de två basturna. Det är även möjligt att köpa dryck och snacks från receptionen.
Badgästerna byter om på detta våningsplan i de två omklädningsrummen eller på den tillgängliga toaletten. De två omklädningsrummen har varsin mindre bastu i österläge med morgonsol. Dessa kommer vara lugnare och den som vill kan vara trygg med att bada naken.